مقدمه
•لازمه هر نوع برنامه ریزی در موسسات پیش بینی دقیق میزان تقاضای آتی است و بدون وجود آن، برنامه ریزی برای میزان و نوع تولید، حجم خرید مواد اولیه، برنامه ریزی میزان سفارش مواد، لوازم و تجهیزات و قطعات، تعداد وسائط نقلیه حجم انبارها، برنامه ریزی های لازم در مورد میزان بودجه و اعتبارات یعنی نقدینگی لازم برای پوشش دادن هزینه ها و امثالهم مقدور نخواهد بود.
پیش بینی و نکات
•پیش بینی به معنای تخمین امری است که در آینده رخ خواهد داد. برای مثال، هواشناسان وضعیت هوا و ورزش دوستان نتیجه مسابقات ورزشی را پیش بینی می کنند.
•پیش بینی فرآیندی نامطمئن و دارای عدم قطعیت ذاتی است.
•هر چه افق پیش بینی وسیع تر شود، عدم اطمینان بیشتر می شود. به دلیل اینکه متغیرهای بیشتری دخیل می شوند، امکان وقوع حوادث مختلف افزایش می یابد.
تفاوت تقاضا و نیاز
•هنگامی که افراد توان مالی رفع نیازهای خود را دارا باشند، آن ها را متقاضی و نیاز آن ها را تقاضا گویند.
•به عبارت دیگر نیاز کمبودی است که توسط فرد احساس می شود در حالی که تقاضا نیازی است که با قدرت خرید پشتیبانی می شود.
عوامل موثر بر پیش بینی تقاضا
1.اوضاع اقتصادی جهانی بالاخص وضع اقتصادی کشور مورد نظر
2.ویژگی های جمعیتی
3.نرخ رشد جمعیت
4.وضعیت رقبا
5.اوضاع فرهنگی جامعه
6.سرعت پیشرفت های تکنولوژیکی
7.تحولات سیاسی
و در ادامه موارد زیر بحث میشود:
روش های پیش بینی تقاضا
روش های کیفی
1.نظر خواهی از فروشندگان
2.روش توافق جمعی
3.انتظارات مصرف کنندگان
4.روش دلفی
روش های کمی
1سری های زمانی شامل روش نایو، میانگین، میانگین متحرک، میانگین متحرک وزنی، نموهموار ساده، نموهموار تعدیل شده، حداقل مجذورات و نوسانات فصلی
فایل پاورپوینت 48 اسلاید